Internauci znają i używają – wyniki badania MasterCard® „Polak a nowoczesne technologie płatnicze”

MasterCard zbadał stosunek internautów do nowoczesnych technologii płatniczych, takich jak karty zbliżeniowe i zbliżeniowe płatności telefonem. Użytkownicy internetu znacznie częściej niż ogół populacji używają smartfonów i korzystają z płatności kartą zbliżeniową i płatności zbliżeniowych Cenią szybkość i wygodę płacenia i są otwarci na nowoczesne zastosowania telefonu, a aż ¾ z nich źle się czuje, gdy zapomni swego smartfona. 45 % badanych chce korzystać z technologii NFC.

Internauci płacą zbliżeniowo – kartą i telefonem

Zdecydowana większość internautów używa karty płatniczej stykowo – jest to o połowę większy odsetek (65%) niż w przypadku badania ogólnopolskiego (44%, N=1000). Zaawansowanie technologiczne widać jeszcze lepiej w wykorzystaniu płatności kartą zbliżeniową – aż 42%,czyli dwukrotnie więcej niż w próbie ogólnopolskiej (21%). Trzykrotna jest różnica płacących zbliżeniowo telefonem komórkowym w grupie internautów (9%) w stosunku do ogółu Polaków (3%).

Te wyraźne i znaczące różnice można tłumaczyć większą otwartością internautów na zmiany, oraz tym, że codzienny kontakt z komputerem skutecznie zmniejsza dystans i lęk przed nowinkami technologicznymi. Szybsze przyjmowanie nowych technologii przez ludzi korzystających z internetu można tłumaczyć tym, że to właśnie środowisko przyzwyczaja do ciągłych zmian i uaktualnień, a nawet zmiany dotychczasowych przyzwyczajeń. Stosowanie coraz to nowych narzędzi jest nieraz warunkiem skutecznego funkcjonowania w świecie wirtualnym, a te umiejętności w sposób naturalny przekładają się na życie poza internetem - uważa dr Maria Cywińska, socjolog internetu.

Smartfon – prywatne centrum dowodzenia i związek emocjonalny

61 % internautów używa smartfona (w próbie ogólnopolskiej – 25 % , N= 1000) Częściej służą one użytkownikom internetu do zakupów i bankowości mobilnej niż w przypadku osób używających smartfonów, ale nie korzystających z internetu. Aż 62% badanych internautów deklaruje, że robi zakupy wykorzystując swoje smartfony.

Nie ma zatem wątpliwości, że czasy, kiedy zakupy w telefonie dotyczyły jedynie gier, dzwonków i tapet na telefon już minęły. Smartfon łączy ze światem i płatności zbliżeniowe to kolejny, naturalny krok – uważa Aleksander Naganowski, Business Leader Business Development MasterCard.

Internauci są przywiązani do swoich smartfonów i trzech na czterech z nich deklaruje, że odczuwa brak smartfona, gdy zapomni go zabrać. Smartfon coraz częściej pełni rolę interfejsu łączącego świat wirtualny z realnym, które dzięki niemu mogą się przenikać i uzupełniać. Trend związku emocjonalnego z tym urządzeniem jest globalny – zaznacza dr Maria Cywińska, socjolog internetu.

W grupie internautów nadal następuje dynamiczny proces wymiany i zakupu urządzeń na nowe – aż 27% tej grupy deklaruje, że w ciągu półrocza wymieni smartfon na nowy.

Plany te doskonale będą wspierały wprowadzanie na rynek modeli wyposażonych w technologię NFC, które według deklaracji operatorów mobilnych w Polsce, będą stanowiły coraz większą część sprzedawanych modeli. Zwłaszcza, że aż 24% internautów oczekuje technologii zbliżeniowej w nowym urządzeniu. Jest to czterokrotnie wyższy wskaźnik niż w ogólnopolskiej grupie respondentów – uważa Aleksander Naganowski, Business Leader, Business Development, MasterCard.

Internauci chcą płacić bezpiecznie, szybko i są otwarci na to, co nowe

Niezależnie od środka płatności, ma być bezpiecznie (jest to istotne dla 92%), tanio (90%), szybko (88%) i łatwo dostępne w różnych miejscach (83%).

Szczególnie wśród internautów świadomość bezpieczeństwa i kosztów wykorzystywanych rozwiązań jest bardzo wysoka. Z punktu widzenia konstrukcji rozwiązania płatniczego istotne jest jednak oczekiwanie szybkości i powszechności akceptowania płatności. Dlatego płatności zbliżeniowe telefonem MasterCard oparte są już o znany i powszechnie akceptowany standard PayPass – komentuje Aleksander Naganowski, Business Leader, Business Development, MasterCard.

Respondenci są zaskakująco otwarci na nowe sposoby płatności. Nawet jeśli jeszcze z nich nie korzystają, to zapytani o hipotetyczną sytuację, gdyby płatność gotówką była niemożliwa, w większości są gotowi płacić kartą zbliżeniową (68% twierdzi, że byłoby to wygodne, bądź nie odczuliby zmiany), 42% mogłoby płacić za pomocą smartfona, a 39% zdalnie (mobilnie) przez telefon np. za pomocą dedykowanych aplikacji.

NFC – internauci kojarzą ale potrzebują szczegółowej wiedzy

Około 40% respondentów zna ogólnie technologię NFC (a 14% słyszało szczegółowo) i potrafi rozpoznać jej funkcjonalności. I choć dopiero 17% badanych deklaruje, że z niej korzysta, to prawie co drugi badany (45%) chciałby z niej korzystać w przyszłości, głównie ze względu na jej wygodę i nowoczesność.

Wśród internautów każda nowość jest raczej postrzegana jako atrakcja, a nie jako trudność. Widać potrzebę dalszej, szczegółowej edukacji – zwłaszcza, że aż 45% internautów chce skorzystać w niedalekiej przyszłości z płatności zbliżeniowych telefonem w technologii NFC. Nowe technologie i sposoby płatności są akceptowane i rozpoznawane przez większość badanych a szybkość i wygoda transakcji zyskują na znaczeniu wśród internautów. Ze względu na ich przyzwyczajenie do otoczenia opartego na technologii, można się spodziewać, że użytkownicy internetu będą bardziej skłonni do szybkiego i chętnego przyjmowania nowych sposobów płatności również w świecie poza internetem i wyniki badania MasterCard potwierdzają tę hipotezę – podsumowuje dr Maria Cywińska, socjolog internetu.

O MasterCard

MasterCard (NYSE: MA), www.mastercard.com, jest firma technologiczną działającą w globalnym obszarze płatności. Obsługujemy najszybszą światową sieć przetwarzania płatności, łączącą konsumentów, instytucje finansowe, punkty handlowo-usługowe, rządy i przedsiębiorstwa w ponad 210 krajach i terytoriach. Produkty i rozwiązania MasterCard ułatwiają codzienne funkcjonowanie działalności handlowej, takiej jak zakupy, podróże, prowadzenie firmy i zarządzanie finansami. Sprawiają, że są one bezpieczniejsze i sprawniejsze dla każdego użytkownika. Śledź nas na Twitterze @MasterCardNews, przyłącz się do dyskusji na Cashless Pioneers Blog oraz zapisz się, aby otrzymywać najnowszy biuletyn od Engagement Bureau.

Źródło Headlines. Dostarczył netPR.pl
Authors
Top